Pages

7.30.2015

Forord - Author's note

Blå Øjne I Nord 



Til mine elskede forældre, 
i jeres trygge fodspor vil jeg for evigt bevæge mig ud i en ukendt fremtid. 
Tak. 




FORORD

Med ønske om at bevare en vis anonymitet for mine medrejsende, har jeg valgt at tildele hver enkelt (med få undtagelser) et pseudonym, de kan gemme sig under, især når sandheden løber løbsk og kæler for fiktionen. Dette er ikke nogen selvbiografi eller blog i traditionel forstand, men en historie om en pige, der går sin vej. Fiktion vil forekomme og I vil opleve passager, som enten er overdrevet eller underdrevet eller fuldkommen løgnagtige. Jeg skriver allermest dette så I kan tænke ”Ej det gjorde hun da vel ikke, det må bare være fiktion.” skulle I finde noget upassende eller i strid med jeres opfattelse og respekt af mig.
   Jeg har længe overvejet – ja faktisk gennem hele forløbet og som jeg sidder og renskriver mine kringlede notater – hvorvidt jeg har lyst til at give jer den fulde sandhed af min tur. Jeg er nået den konklusion, at man på et eller andet tidspunkt i sit liv må rive sig løs fra frygten om at afsløre sit sande jeg for menneskene i ens liv. Der kommer til at være slibrige passager, men derfor vil jeg stadig fortsætte med at være venner med min morfar på Facebook. Det eneste jeg kan gøre nu, er at undskylde på forhånd, hvis I gennem læsningen finder ud af, at jeg ikke er den, I gik og troede, jeg var. Summa summarum, jeg vil henvise til min regel om fiktion; alle hændelser kunne rent faktisk være opdigtet, ja måske har jeg slet ikke været i Spanien, hvem ved.
    Historien foregår i nogenlunde kronologisk orden med enkelte tilbagekast til fortiden eller livet derhjemme før caminoen. Historien er vekslende en beretning af faktiske hændelser og tankereferat med udspring herfra, af og til med formålet at vække provokation, andre gange bare pladderromantisk teenageævl.
    Til slut et stort tak til min højt elskede søster, som har gjort mig trofast følgeskab alle 30 dage og forhåbentligt mange år frem endnu trods op- og nedture. Et stort tak til Martin Brown for at låne mig bogen om vrede (mange af bogens øvelser samt mine egne resultater vil blive offentliggjort her). Til allersidst, rosinen i pølseenden og nok den vigtigste pølseknude nogensinde, tak til Iggy Clark for at bede mig om at skrive denne beretning, jeg skylder dig mit hjerte.

― Astrid Laura D. J.
Santiago de Compostela lufthavn
Juli 2015






Blue Eyes in the North 





To my beloved parents, 
in your safe footsteps I will forever walk towards an unknown future. 
Thank you. 






AUTHOR'S NOTE 

As I wish to maintain the anonymity of my co-travellers I have decided to give each of them a pseudonym under which they can run and hide should the truth of our journey be too harsh, especially when this so called truth gets a little loose and caresses the depths of sleazy fiction. This is not an autobiography or a blog in the way we traditionally understand blogging but simply a story about a girl who walked away. Fiction will occur and you will experience passages that are either exaggerated for the better or for the worse or passages that are nothing but lies. I write this in order for you to think “Oh no she did not just do that, it MUST be fiction” should there be anything inappropriate or in contrary to your perception of me.
    For long I have considered – in fact through this entire process and the rewriting of my messy notes – whether or not to give you the full truth of my trip. I have reached to the conclusion that at some point in life, we should all give up on our masks and stop hiding our true selves from the people in our lives. There will be salacious passages, trust me, but that does not force me to end my friendship with my grandparents on Facebook. Some of you may be disappointed with what your read about me here, especially if it goes against your perception of who you thought I were as a person. For that I am truly sorry. Summa summarum, this is why I would like to refer to my rule of fiction; everything could be fiction, in fact, I might not even have been to Spain at all, who knows.
    The story is written in a somewhat chronological order with only a few flashbacks to a long gone past or my life at home before the camino. The story is partly a report on what actually happened, partly a thought record with roots in these events; at times with the primary goal to provoke but mostly it is nothing but gibberish romance and teenage-babble.

    Finally, a big and warm thank you to my ever so beloved sister who stood by my side all 30 days and hopefully she will do just the same for many years to come despite the ups and downs we face. A big thank you to Martin Brown for lending me the book on anger (many of the exercises from the book will be published here with my own results). Last but not least: Thank you Iggy Clark for inspiring me to start writing again, I owe you my heart.  

―That Danish Girl
Santiago de Compostela airport
July 2015