Pages

3.10.2016

Cadavedo part 1

Blå Øjne I Nord


Kapitel XIII


Han tager mig ude på køkkenbordet. Hans køtertænder borer sig ind i min skvattede muffinform. Jeg flagrer til jorden og efterlader en sky af krummer på vejen ned. Lige kommet ud af ovnen, en friskbagt lille sag, stadig varm og fugtig på indersiden, svampet og blød så jeg føles klæg i hans mund. Han slubrer hvert et vådt bær i sig, bliver lyserød mellem køtertænderne og han slikker min afdampede papirindpakning. Han slikker den ren og tom, smuldrende tom, så jeg kan føle mig lige så hul som ham. Han graver et hul i mig med tungen og begraver alle sine skelletter her.
    Jeg ligger alene på stranden i Cadavedo, dagens by, jeg er ankommet længe før nogen af de andre og de er ikke til at komme i kontakt med. Det meste af stranden er dækket af runde sten, jeg kan mærke hver og en under mig, de borer sig ind i mine feberdrømme under solen. Jeg føler mig syg og utilpas uden de andre. En lille lokal dreng står nøgen ude i vandkanten og kalder på sin mor, som ligger topløs et lille stykke fra mig. Jeg ligger sammen med alle de andre lokale. Jeg er ikke rigtig alene. Men jeg er oprigtig ensom. Drengen løber hen mod sin mor med strakt arm, han har gaver med ude fra vandet: sten. Ikke de samme sten som dem vi andre ligger på, nej, for disse her er våde og det er nogen, drengen har fundet. Så er de vel specielle.
    Jeg ankom til byen for en time siden efter en raserispurt langs den snoede hovedvej. Asfalten smøg sig som en hugorm langs den bugtende kyst, det var til at blive rundtosset af. Cadavedo ligger inde i en af disse bugte, stranden er smal og er omgivet af høje klipper, vi er i vores eget lille paradis. I det lokale supermercado købte jeg en six pack og en klase med druer, bar det hele vejen ned til stranden, hvilket gjorde dagen 2 kilometer længere.
    Jeg rejser mig fra min umættelige søvn på stranden og tager en Mahou med ud i vandet. Den er næsten lige så rød som min hud, vandet er lige så azurblåt som min bikini. Jeg står ude i vandet og drikker min øl, mens jeg kigger ud over dette vidunderlige paradis, jeg er havnet så ensomt i. Erosion har efterladt meterhøje nøgne klipper ude i den ene side af bugten, over dem kredser et par havmåger, som lader til at have bygget sig et hjem oppe på den fredelige top. Jeg kan ikke vurdere, hvor høj klippen er. Dens formation glider ud i dens egen spejlbillede i den vuggende havoverflade, jeg kan ikke rigtig skelne det hårde fra det våde.