Pages

9.05.2015

Kapitel V

Blå Øjne I Nord



Kapitel V




Vi er rykket fra spisebordet og sidder nu tæt pakket sammen om Kirsten og Felix’ stuebord. Min kæreste har forladt stuen til fordel for noget mere interessant ude i køkkenet, så jeg sidder alene tilbage med alle hans venner og er skuffet over, at de to glas vin til maden ikke gjorde et bedre indtryk på min angst for disse menneskers selskab. Jeg sidder midt i en lukket klub, føler mig som en skurk, der i ly af natten har brudt ind i deres hellige fællesskab. Jeg er overfladespænding, to dråber mere og jeg flyder over kanten. Det virker fuldkommen tåbeligt at sidde her. Altid hans venner, for helvede, hans venner kan ikke engang lide mig. De er også idioter, de opfører sig som om jeg ikke kan se direkte gennem dem. Mennesker har tendens til at tro, at de er så pokkers dybsindige, at de skulle have flere mystiske lag. Nej, de er blot løg på overfladen af en klar suppe, fuldkommen blottet og transparent for omverdenen. Jeg ved udmærket godt, hvad de tænker, så jeg rejser mig op og følger med min hjertebanken ind på Kirsten og Felix’ soveværelse, hvor jeg åbner vinduet op og kravler ud på sålbænken. Der er godt og vel seks meter ned til deres frosne græsplæne. Glædeligt nytår, jeg kunne altid tage chancen.