Pages

12.08.2015

Buelna

Blå Øjne I Nord

Kapitel IX



Vi går hver for sig det meste af strækningen til Buelna. Vi starter i samlet flok, men bliver så splittet op i takt med viserens vandring over urskiven og solens over en blå himmel, der hurtigt varmer landskabet op med 30 grader. Jeg har ringet i forvejen og booket seks senge til vores lille Familien Danmark, så aftalen er, at vi kan tage det stille og roligt og ankomme sent i vores eget tempo. Det vigtigste ved disse lange gåture er at gå i sit eget tempo og ikke tvinge sig selv til at følges med en anden, hvor hyggeligt det end kan være at snakke i fire timer uden pause. Man får vabler og ondt i kroppen af at gå for hurtigt – men også for langsomt. Derfor stopper vi med at gå samlet efter et stykke tid, når kroppen er gået varm. Gruppens kærestepar går sammen stort set altid – det er for sindssygt, men nok et tegn på, at de virkelig er som skabt for hinanden. Hvis det er kravet, forbliver jeg nok single, indtil jeg er så gammel, at jeg kan finde en mand hvis kørestol har samme maksimal hastighed som min. Turen til Buelna er brændende varm, nok en af turenes varmeste dage og med sine 46 kilometer nok også turens længste. Søster brænder sammen 8 kilometer før vores destination, hun nægter at gå hele vejen til Buelna, hendes krop gør ondt og solen er for kraftig. Det er en fysisk såvel som psykisk kamp at nå det sidste stykke. Søsters brok klingrer skingert og jeg er ved at eksplodere ved tanken om, at vi ikke når frem til Buelna, hvor vi alle har aftalt at mødes. Hvornår ville vi så få de andre danskere at se igen?
    Med lidt held og et par vittige jokes får jeg lokket søster ud fra den sidste lille landsby inden Buelna og vi følges ad langs hovedvejen det sidste stykke med gode miner. Til alles information er der urimelig forskel på, om man går på hård asfalt, grussti eller jord. Den manglende affjedring i asfalten gjorde det til en sand pinsel at nå frem til herberget, men jeg kan med rette sige, at jeg sjældent har oplevet lykkeligere øjeblikke end da vi endelig stod foran Santa Marina, blot fem meter efter Buelnas byskilt.
”Hvad fanden Michael,” udbryder jeg, da det pludselig går op for mig, hvem det er, der står og hænger vådt vasketøj op i herbergets forhave. ”Hvor fanden har I været... vi har ikke set jer hele turen... I stod sgu da pisse sent op...” som ordene løber ud af munden på mig, går det langsomt op for mig, at de to tyranner selvfølgelig ikke havde gået hele dagsruten. Jeg vender mig febrilsk rundt for at få øje på Esben og fanger ham til sidst med øjnene, han står på herbergets egetræsterrasse og smiler med sit skæve, kække smil og vinker overskudsagtigt.
     ”I er nogle... forbandede... I har fandeme... I er nogle forbandede snydere, I er!” raser jeg og omkring her ville jeg gerne have stormet ind til receptionen, men min smadrede krop tvinger mig i et snegletempo. Irritationen føles som knive, mine fødder kan jeg ikke længere mærke. Forbandede drenge, forbandede møgforkælede drenge...
    Efter et køligt bad og en nærdødoplevelse på det våde badeværelsesgulv sjosker jeg ind og ligger mig i en af de nederste køjer i det fællesværelse, jeg havde booket til gruppen. De andre larmer udenfor, selvom jeg har slået skodderne for, kan jeg høre, at de spiller kort, spiser oliven og drikker øl. Frustrationen følger mig ind i søvnen, hvilket ikke blev bedre af, at jeg efter to timer vågner op til lyden af fjernsynet i køkkenet nedenunder, som fyrer et spansk talkshow af på fuld hammer. Med en gennemhullet tålmodighed sætter jeg mig ned til de andre i haven og forsøger indtrængende at undertrykke min lyst til at skrige, tudbrøle og fordømme alle en tur i helvedet.
    Jeg sidder i en time i stilhed, indtil jeg tilbyder Esben at ordne hans fødder. Efter at have lyttet til deres samtale over kortspillet har jeg observeret, at han har nøjagtig den samme djævel på lilletåen, som jeg selv har nu, og som jeg også havde for to år siden på den franske rute. Toma på bjerget helbredte mig, nu er det vel blevet min tur til at gøre kunsten efter.
    Vi sidder over for hinanden under aftensmaden, hvor jeg allerede dér begynder at forberede mig nøje på, hvad jeg har tænkt mig at sige. Jeg nyder at planlægge mine ord. De skal ligge parate på min tunge som patroner i et maskingevær og de skal skydes af sted med mine lunger som aftrækker og ramme deres mål med præcision og effektiv virkning. Hvis menneskerne omkring mig bare vidste, hvor meget planlægning, mine samtaler med dem kræver. Hvis de bare vidste, hvordan jeg kan bruge en hel dag i mit eget selskab med at forberede mig på forskellige, hypotetiske samtaler.
    Da vi efter aftensmaden går ovenpå, fylder jeg en balje med lunt vand og vasker Esbens fødder. Det er en undervurderet gestus, et ritual der ligger langt tilbage i historien, særligt i de tider, hvor lange vandringer mellem landsbyerne som en del af handelsrutinen var en almindelig del af hverdagen. Jeg fortæller Esben om biblens mange beretninger om tilfælde, hvor gæster bliver budt velkommen med et fodbad efterfulgt af brød og vin. Han forstår det ikke, og jeg kan ikke bebrejde ham det. I stedet gennemgår jeg den kædereaktion af smerte og ømme muskler, som den forsømte lilletå har startet.

    ”Du træder skævt for at undgå at træde ud på lilletåen, springer over på den anden fod når du så alligevel kommer til det, du sender derfor stød op gennem kroppen, særligt i hoften som i forvejen bevæger sig skævt, det sætter sig i lænden, op i ryggen og lad mig gætte, du har faktisk også ondt i nakken?” Han ser forbløffet ned på mig og spørger, hvor jeg ved det fra. Åh Esben, du skulle bare vide...