Pages

12.13.2015

Llanes de Póo

Blå Øjne I Nord

Kapitel X



I Llanes er jeg blevet væk fra de andre under den bagende sol, da jeg vandrer gennem hovedgaden i den halvstore havneby med den mere en tredive kilometer lange kystlinje. Det er endnu engang mig, der er blevet kåret som koordinator for fælles overnatning, og selvom jeg flere gange tidligere på morgenen bad de andre om at stoppe op på en synlig café på vej ind til Llanes og vente til vi alle var ankommet i samlet flok før vi fortsætter til vores udsete overnatningshybel, vandrer jeg ensomt gennem byen. Idioter.
    Jeg sender en besked videre til søster om, at ingen lader til at være stoppet op som aftalt, så jeg går videre på egen hånd. Da jeg når udkanten af byen er der intet nyt fra gruppen, da jeg kigger på min telefon, i stedet ligger der et ubesvaret opkald fra et telefonnummer, jeg øjeblikkeligt genkender. De første to cifre indikerer, at det er en fastnettelefon i Koldingområdet, og hvem andre end offentlige instanser benytter sig af fastnettelefoner?
    Jeg handler solsikkekerner og chokolade i supermarkedet Día og støder ind i Esben, da jeg når tilbage på ruten. Vi følges det sidste stykke til Llanes de Póo – en lille forstad vest for Llanes – og deler mit chokolade og hans vand. Da vi finder alberguet er værtinden stadig ved at gøre rent, men tager sig tiden til at åbne op for os og forklare, at der kun er ”cuatro camas” tilbage, hvilket betyder, at vi enten skal splitte gruppen op eller gå videre. Vi bliver tilbudt en siddeplads i skyggen, hvor vi kan vente til resten af flokken ankommer, og da Esben forsvinder ind i huset i jagten efter et toilet, efterspurgt på gebrokken spansk, mere rustent end mit eget, sender jeg et opkald tilbage til det danske nummer.
    Jeg får en kvinde i røret og hører ikke, hvad hun hedder, da det eneste der sidder fast i min øregang på nuværende tidspunkt og det følgende døgn er: ”gynækologisk ambulatorie”. Jeg giver hende mine oplysninger og beder hende om at sende de fornødne, forbandede informationsfoldere til mig per mail, da jeg er i udlandet og ikke har telefoni eller lysten til at blive sat ind i proceduren på denne måde. En mail kan jeg desuden vælge at slette og glemme, hvorimod skælvende ord vil blive oplagret og husket for altid.
    Vi ender med at bo på et privat herberg, et almindeligt spansk casa med en nydelig indretning og et køkken med tilgængeligt udstyr, så jeg laver spaghetti carbonara til vores lille camino familie og de skænker vin op for at holde mig kørende. Det er en forunderlig følelse at sidde i et fremmed land, let ildelugtende og med en flok halvfremmede mennesker og så samtidig føle sig så hjemme. Jeg ved ikke, om det er husets atmosfære eller vinen, der får mig på disse tanker, men midt i al denne afslappethed og med Esbens fødder i mit skød og en gin og tonic afventende på bordet opdager jeg, at en ny mail med tre vedhæftede filer er tjekket ind i min indbakke. Jeg sletter dem uden at blinke, siger ”Massér mine lægge” og langer mine stænger over i skødet på Esben, hvorefter han giver sin vandrings første massage. Man skal jo give, før man kan få. Do ut des, do ut des, som romerne ville sige det.